Griffie

De gemeenteraad en de 3 raadscommissies worden ondersteund door de griffie, onder leiding van de raadsgriffier.

De griffiemedewerkers stellen, in overleg met de commissievoorzitters, de agenda's voor de vergadering op. Ze zijn bij alle vergaderingen aanwezig en maken tijdens de vergaderingen (concept) besluitenlijsten. Ook ondersteunt de griffie de gemeenteraad als het gaat om het betrekken van inwoners van Zoetermeer bij de lokale politiek.

De griffier

De griffier is er voor de raad. Bij de gemeenteraad van Zoetermeer adviseert, ondersteunt en faciliteert de griffier de gemeenteraad en de individuele raadsleden.

Raadsleden hebben naast het raadswerk vaak een baan, bedrijf of studie. Om alles in goede banen te leiden, staat de griffier de raadsleden bij. De griffier plant vergaderingen, zorgt voor volledige en juiste vergaderstukken en adviseert over voorstellen, werkwijze en/of aanpak. De griffier is onafhankelijk en neutraal. Vanuit deze positie kan een griffier een raadslid professioneel bijstaan en adviseren. Om de belangen van de raad goed te kunnen waarborgen, werkt de griffier intensief samen met burgemeester en gemeentesecretaris en overlegt veelvuldig met directie, wethouders en beleidsmedewerkers.

Ook de samenleving kan rekenen op de griffier. Zoeken inwoners en instanties contact met raad, fracties en/of raadsleden? Of willen ze bijvoorbeeld gebruik maken van het spreekrecht of een burgerinitiatief indienen? Dan staat de griffier voor hen klaar.

Medewerkers griffie

Robin Bloklandgriffier
Lennart de Prieëlleplaatsvervangend griffier
Willemke van Vaalsraadsadviseur en commissiegriffier Samenleving
Bas Wijnsouwraadsadviseur en commissiegriffier Stad
Sander van Huffelenraadsadviseur regionale samenwerking en strategie
Ellen Olthofraadsadviseur informatisering en digitalisering
Anna de Vries-Asselbergssecretaris Rekenkamer
Bianca Rodenburgadviseur raadscommunicatie en participatie
Sandra Stuurmanadviseur raadscommunicatie en participatie
Ilse Roelenbestuurlijk medewerker
Audrey Singadjibestuurlijk medewerker
Arjenne Huurmansecretaresse (maandag, woensdag en vrijdag (oneven weken)
Ninke van der Meulensecretaresse (dinsdag, donderdag en vrijdag (even weken)

Dienstverlening griffie

Infographic dienstverlening griffie, link naar de uitgeschreven tekst beschikbaar onder deze afbeelding

Uitgeschreven tekst: Dienstverlening griffie

Profiel en doelstelling griffie

Hier gaan we voor:

  • Optimaal functioneren van de Zoetermeerse democratie
  • Passende en onafhankelijke ondersteuning
  • Tevreden klanten

Hier staan we voor:

  • Transparant en integer openbaar bestuur
  • Dé houvast voor klanten
  • Klantgericht, deskundig en daadkrachtig

Dit is onze externe kracht:

  • Vanzelfsprekende aanwezigheid
  • Samenwerken (intern én extern)
  • Streven naar voortdurende verbetering

Hierin blinken we uit:

  • Verantwoordelijke en gedreven medewerkers
  • Teamgeest en onderling vertrouwen
  • Kennis van en gevoel bij (politieke) belangen

Gevraagd en ongevraagd advies

Betrouwbare integere sparringpartner voor raadsleden, commissieleden, (commissie) voorzitters, ambtelijke organisatie en raadsvoorzitter. Verbinden politieke, bestuurlijke en ambtelijke processen. Ondersteuning en coaching van raads- en commissieleden. Gericht op feedback met betrekking tot gebruik instrumenten, vergaderingen en ontwikkeling. Luisterend oor én oplossingen bieden.

Primair vergaderproces

Naast raads- en commissievergaderingen, ook diverse andere overleggen zoals werkgroepen. Alle organisatie, stukken en verslaglegging zowel fysiek als digitaal. Ook tijdens de vergadering plus vraagbaak plus facilitair.

Informatievoorziening

Met behulp van een actueel raadsinformatiesysteem. Collectief geheugen. Aanspreekpunt ICT vraagstukken en P&O-zaken. Met behulp van dagmail, annotaties, termijnagenda, et cetera.

Raadscommunicatie, vertegenwoordiging en voorlichting

Van en over de gemeenteraad. Contact met inwoners. Via verschillende kanalen, onder andere: griffie@zoetermeer.nl, raad.zoetermeer.nl, nieuwsbrieven en social media.

Onderzoek

Wordt geld van de gemeente zinnig, zuinig en zorgvuldig besteed? Rekenkameronderzoeken, stadspeiling, (raads)enquêtes, et cetera.

Meer weten?

Heeft u vragen over de vergaderingen van de gemeenteraad of de raadscommissies? Of heeft u andere vragen over de lokale politiek? Neem dan contact op met de griffie: bel 14 079 of stuur een e-mail naar griffie@zoetermeer.nl.

Alle overige vragen kunt u indienen via het contactformulier van de gemeente.